روانشناسی اجتماعی
فاطمه پورآقا
چکیده
افزایش شادی نوجوانان میتواند تربیت مناسبی را برای نسل آینده کشور فراهم کند و یکی از راههای رسیدن به این هدف آموزش مهارتهای زندگی است. این پژوهش با هدف اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر شادکامی فردی و اجتماعی نوجوانان انجام شد. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و گروه کنترل است. 40 دانشآموز مقطع متوسطه دوم ...
بیشتر
افزایش شادی نوجوانان میتواند تربیت مناسبی را برای نسل آینده کشور فراهم کند و یکی از راههای رسیدن به این هدف آموزش مهارتهای زندگی است. این پژوهش با هدف اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر شادکامی فردی و اجتماعی نوجوانان انجام شد. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و گروه کنترل است. 40 دانشآموز مقطع متوسطه دوم شهر زنجان به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (20 نفر) و کنترل (20 نفر) قرار گرفتند. پرسشنامه شادکامی آکسفورد (OHQ) و پرسشنامه شادکامی اجتماعی (SHQ) به عنوان پیشآزمون و پسآزمون بر روی آنها اجرا شد. دوره آموزش مهارتهای زندگی به مدت 8 جلسه (هر جلسه 180 دقیقه) بر روی گروه آزمایش انجام شد، اما در این مدت هیچ مداخلهای بر روی گروه کنترل انجام نشد. ها با استفاده از تحلیل کوواریانس و نرمافزار SPSS-23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که دوره آموزش مهارتهای زندگی منجر به افزایش شادکامی فردی و اجتماعی نوجوانان شده است (001/0>P). با توجه به این یافتهها میتوان نتیجه گرفت که آموزش مهارتهای زندگی به عنوان یکی از آموزشهای مهم میتواند در افزایش شادکامی نوجوانان و تعیین پویایی نسل آینده کشور موثر باشد.
روانشناسی اجتماعی
فاطمه پوراقا؛ سید امید ستوده ناورودی
چکیده
طلاق واقعیتی انکارناپذیر از زندگی شخصی و اجتماعی بوده و زمانی اتفاق میافتد که زندگی مشترک برای زوجین غیرقابل تحمل باشد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه سطح تمایزیافتگیخود، دلزدگی زناشویی و صمیمیت هیجانی در زوجین متقاضی طلاق و عادی انجام شد. این پژوهش از نوع علی مقایسهای است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه زوجین متقاضی طلاق مراجعه کننده ...
بیشتر
طلاق واقعیتی انکارناپذیر از زندگی شخصی و اجتماعی بوده و زمانی اتفاق میافتد که زندگی مشترک برای زوجین غیرقابل تحمل باشد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه سطح تمایزیافتگیخود، دلزدگی زناشویی و صمیمیت هیجانی در زوجین متقاضی طلاق و عادی انجام شد. این پژوهش از نوع علی مقایسهای است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه زوجین متقاضی طلاق مراجعه کننده به چهار مرکز مشاوره(احیا، خانواده، نگاه نو و همراه) شهر رشت و زوجین غیرمتقاضی ساکن شهر رشت در بهار و تابستان 2022 بود. نمونه مورد بررسی شامل 150نفر(75 نفر از زوجین متقاضی طلاق و 75 نفر از زوجین غیرمتقاضی) که به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب، و با استفاده از سیاهه تمایزیافتگی خود (DSI)، مقیاس دلزدگی زناشویی(CBM) و پرسشنامه ارزیابی شخصی صمیمیت (PAIR) شدند. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چند متغیری و t مستقل تحلیل شد. نتایج نشان داد که در همه ابعاد تمایز یافتگی خود، دلزدگی زناشویی و صمیمیت هیجانی بین دو گروه متقاضی طلاق و غیرمتقاضی تفاوت معنی داری وجود دارد(01/0< P). همچنین نتایج آزمون t مستقل نشان داد که در نمره کل تمایز یافتگی خود، دلزدگی زناشویی و صمیمیت هیجانی بین دو گروه تفاوت معنیداری وجود دارد(01/0< P) و میانگین تمایز یافتگی خود و صمیمیت هیجانی در گروه زوجین غیرمتقاضی طلاق و میانگین دلزدگی در زوجین متقاضی بیشتر بود. نتایج این پژوهش نشان داد که پایین بودن دلزدگی زناشویی و همچنین برخورداری بیشتر از تمایزیافتگی خود و صمیمیت در بین زوجین میتواند تامین کننده سلامت و پایداری زندگی آنان باشد.
روانشناسی شخصیت
فاطمه پورآقا
چکیده
هدف از پژوهش حاضر مقایسه جهت گیری مذهبی، شادکامی و بحران هویت در نوجوانان ساکن در مراکز نگهداری بهزیستی و نوجوانان عادی بود. این پژوهش از انواع پژوهش های علی-مقایسه ای بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه نوجوانان ساکن در مراکز بهزیستی و نوجوانان عادی شهر رشت بود. بدین منظور37 نوجوان ساکن در مراکز نگهداری بهزیستی و 38 نوجوان عادی با روش ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر مقایسه جهت گیری مذهبی، شادکامی و بحران هویت در نوجوانان ساکن در مراکز نگهداری بهزیستی و نوجوانان عادی بود. این پژوهش از انواع پژوهش های علی-مقایسه ای بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه نوجوانان ساکن در مراکز بهزیستی و نوجوانان عادی شهر رشت بود. بدین منظور37 نوجوان ساکن در مراکز نگهداری بهزیستی و 38 نوجوان عادی با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه جهتگیری مذهبی، مقیاس شادکامی(OHA) و آزمون بحران هویت بود. دادههای به دست آمده با روشهای آماری t مستقل برای مقایسه دوگروه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل t مستقل نشان داد که در نمره کل بحران هویت، نمره کل شادکامی، جهت گیری مذهبی بین دو گروه کودکان ساکن در مراکز نگهداری بهزیستی و کودکان عادی تفاوت معنی داری وجود دارد. بر اساس یافته های به دست آمده می توان به اهمیت پرورش نوجوان در خانواده عادی جهت تقویت جهت گیری مذهبی و افزایش اعتماد به نفس و کاهش بحران هویت پی برد.